Warszawskie stowarzyszenia i fundacje! Macie pytania prawne, formalne, księgowe? Odpowiemy na nie. (22) 828 91 23 ・ scwo@warszawa.ngo.pl ・ 9:00-17:00. Więcej informacji >
14 października 2021 r. Rada m.st. Warszawy uchwaliła nowy wieloletni Program rozwoju współpracy z organizacjami pozarządowymi, który wyznacza kierunki działań na najbliższe lata.
Cel i obszary współpracy
Głównym celem programu jest rozwój współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych jako kluczowego partnera przy tworzeniu polityk publicznych oraz efektywnej realizacji zadań publicznych. Współpraca odbywać się będzie na trzech polach: dialogu, współpracy finansowej oraz współpracy pozafinansowej.
Dla każdego z tych pól wyznaczone zostały cele szczegółowe, kierunki działań i zadania priorytetowe.
„Rozwijamy współpracę m.st. Warszawy i organizacji jako kluczowego partnera przy tworzeniu polityk publicznych oraz efektywnej realizacji zadań publicznych”.
Dialog
Zgodnie z wizją zapisana w Programie do 2025 roku obszar dialogu obywatelskiego Miasta z organizacjami ma się systematycznie rozwijać: „samorząd aktywnie dociera do organizacji, które do tej pory nie włączały się w procesy konsultacyjnie, szuka nowych aktywnych metod prowadzenia dialogu, dba o efektywną organizację procesu konsultacji i skuteczną promocję działań.
Dynamicznie rozwija się współpraca w ramach branżowych i dzielnicowych komisji dialogu społecznego - aktywnie uczestniczy w nich coraz większa liczba organizacji, rośnie rola komisji w dialogu z Miastem.
Rozwija się także współpraca w środowisku ciał dialogu, podejmowane są wspólne inicjatywy. Wpływ ciał dialogu na polityki publiczne nabiera coraz większego znaczenia, przez co ich rozpoznawalność w środowisku organizacji rośnie.
Organizacje są kluczowym partnerem w dialogu z Miastem. Włączanie organizacji w diagnozowanie potrzeb i wypracowywanie rozwiązań jest naturalnym elementem pracy urzędników i cennym źródłem pomocy i wiedzy. Dobrą praktyką jest tworzenie wspólnych zespołów złożonych z przedstawicieli Miasta i organizacji konsultujących dokumenty zewnętrzne i przygotowujących wspólne stanowiska. Coraz więcej organizacji podejmuje współpracę w tym zakresie widząc realne jej efekty”.
Wizję tę mają pomóc osiągnąć działania na rzecz:
- rozwoju udziału organizacji w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w konsultacjach (tutaj przewiduje się m.in. szersze włączanie przedstawicieli organizacji w zespoły robocze, eksperckie służące diagnozie i programowaniu polityk miejskich; wypracowanie rekomendacji do zmian systemu konsultacji z organizacjami)
- wzmocnienia roli i sprawności funkcjonowania komisji dialogu społecznego (tutaj przewiduje się m.in. rozwój działań informacyjnych służących promocji działań komisji i budujących ich współpracę ze środowiskiem oraz podejmowanie działań zwiększających zaangażowanie zarówno organizacji, jak i urzędników w pracę komisji.
- rozwoju współpracy między ciałami dialogu społecznego (tutaj np. przewiduje się zmianę systemu wyborów do WRDPP w kierunku szerszej współpracy ze środowiskiem organizacji).
Współpraca finansowa
W obszarze współpracy finansowej Miasto będzie dążyć do tego, aby zakres tej współpracy z roku na rok rósł. W 2025 r. m.in. „wysoka jakość współpracy zachęca do przekazywania w ręce organizacji nowych zadań – instytucji i placówek działających w wielu obszarach życia. Wypracowane są mechanizmy pozwalające na przekazanie organizacji zarządzania instytucją kultury. Tworzone są społeczne instytucje.
Miasto dba o ciągłość realizacji zadań publicznych - kontrakty wieloletnie są powszechnie stosowaną normą.
Procedury otwartych konkursów ofert są przyjazne - oparte o jednolite zasady w poszczególnych biurach i urzędach dzielnic, ograniczone do niezbędnych formalności.
Organizacje znają przepisy, dopełniają niezbędnych obowiązków, zapewnione jest wsparcie przy przygotowaniu i realizacji ofert. Komisje konkursowe poprzez aktywny udział w nich przedstawicieli i przedstawicielek organizacji i Urzędu m.st. Warszawy tworzą realną przestrzeń do rozmowy o jakości i celowości projektów. Rozwijane są mechanizmy wspierające współpracę instytucji z organizacjami (…)”.
Osiągnąć ten cel mają działania na rzecz:
- budowania pozycji organizacji jako kluczowego partnera Miasta w realizacji zadań publicznych/zaspokajaniu potrzeb mieszkańców (m.in. Stworzenie katalogu zadań publicznych, które mogą zostać przekazane organizacjom; wypracowanie mechanizmu pozwalającego na przekazanie organizacji zarządzania instytucją kultury i innymi instytucjami miejskimi, tworzenie takich instytucji);
- rozwoju systemu współpracy finansowej w oparciu o otwarte konkursy ofert (m.in. dalsze upraszczanie procedur zlecania i rozliczania zadań publicznych; wypracowanie spójnych zasad kontroli merytorycznej i finansowej realizacji zadań publicznych; usprawnienie pracy komisji konkursowych m.in. poprzez wypracowanie i wdrożenie systemu wsparcia dla członków komisji; wprowadzenie w umowach na realizację zadań publicznych możliwości dofinansowania dostosowania infrastruktury do wymogów wynikających z ustawy o dostępności)
- rozwoju współpracy międzysektorowej w realizacji zadań publicznych (poprzez m.in. wspieranie powstawania partnerstw międzysektorowych: organizacje–biznes–miasto–świat nauki dla opracowania nowych rozwiązań i realizacji zadań publicznych).
Współpraca pozafinansowa
W obszarze współpracy pozafinansowej wizja w 2025 r. przedstawia się tak: „Organizacje licznie korzystają z zasobów Miasta – przestrzeni miejskich i sprzętu technicznego. Współpraca ta odbywa się na jednolitych zasadach.
Rośnie też liczba umów wynajmu na 5 – 10 lat. Miasto ułatwia także dostęp do wynajmu przestrzeni na wydarzenia i konferencje, na preferencyjnych warunkach oraz do wynajmu pustostanów.
Organizacje coraz częściej uczestniczą i inicjują współpracę międzysektorową (…). Umacniają się ścieżki współpracy. Jednostki organizacyjne Miasta - dzielnice, placówki oświatowe, instytucje kultury widzą w organizacjach ważnego partnera w realizacji swojej misji. Współpraca staje się standardem dnia codziennego - organizacje mają łatwy dostęp do lokalnej infrastruktury, a jednostki miejskie istotną pomoc w prowadzonych działaniach (…).
Cel ten zostanie osiągnięty dzięki działaniom na rzecz:
- spójnej polityki korzystania z zasobów Miasta (poprzez m.in. wypracowanie zasad i standardów korzystania z zasobów lokalowych i zaplecza technicznego jednostek organizacyjnych Miasta (m.in. placówek oświatowych, placówek sportowych), upowszechnienie informacji na temat możliwości wynajmu pustostanów, wprowadzenie w umowach na realizację zadań publicznych możliwości dofinansowania dostosowania infrastruktury do wymogów wynikających z ustawy o dostępności.
- promocji i rozwoju współpracy pozafinansowej (poprzez m.in. powołanie koordynatorów do spraw współpracy z organizacjami na poziomie dzielnic i biur)
- wzmacniania potencjału organizacji (promocja i rozwój usług SCWO).
Strategia #Warszawa2030
Przyjęty przez Radę m.st Warszawy program wzmacnia organizacje, ale także pomaga w osiągnięciu celów Strategii #Warszawa2030 (szczególnie celów: 1.1 Dbamy o siebie nawzajem; 1.2 Wspólnie decydujemy o naszym mieście; 2.2 Aktywnie spędzamy czas wolny blisko domu; 3.2 Żyjemy w czystym środowisku przyrodniczym; 4.1 Rozwijamy nasz twórczy potencjał).
Ze względu na kluczową rolę organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej, edukacji, kultury i innych, Program jest powiązany i służy realizacji celów następujących dokumentów, lub projektów dokumentów programujących rozwój Miasta, m.in.:
- Strategia #Warszawa2030
- Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych 2030 oraz programów realizujących Strategię: Programu działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami; Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych; Programu przeciwdziałania narkomanii; Programu wspierania rodzin; Programu rozwoju pieczy zastępczej; Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie; Programu ochrony zdrowia psychicznego.
- Polityki kulturalnej m.st. Warszawy.
Środki na realizację
Środki przeznaczone na realizację Programu zabezpieczane są w uchwałach budżetowych na rok 2021 i lata następne oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy. Na realizację programu corocznie planowana jest kwota, określona w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy na lata 2021–2050, nie większa niż 300 mln złotych, w tym w części dotyczącej zlecania realizacji zadań publicznych w ramach konkursów ofert i małych dotacji nie mniej niż 150 mln złotych.
Podstawa prawna
Możliwość uchwalenia wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi wynika z art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535). Ustawodawca przewidział fakultatywność programu. Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego zarekomendowała prace nad dokumentem.
Program rozwoju współpracy do 2025 roku (tekst)
-
Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
doc ・421.89 kB
-
Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi. Raport z prac
docx ・17.97 kB
-
Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi. Ocena ryzyka
xlsx ・24.57 kB
-
Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy na lata 2021-2025 z organizacjami pozarządowymi. Wskaźniki monitorowania
xlsx ・28.23 kB
Archiwalne
-
Program rozwoju współpracy do 2020.doc
doc ・1.19 MB
O SCWO
Pełna oferta i aktualności SCWO: warszawa.ngo.pl/scwo.
Skorzystaj z SCWO, także jeśli masz pytanie dotyczące zakładania lub prowadzenia organizacji pozarządowych, szukasz sali na działania swojej organizacji lub ciekawych szkoleń dla NGO:
🔈 warszawa.ngo.pl/scwo
☎ (22) 828 91 23
✉ scwo@warszawa.ngo.pl
Bądź na bieżąco ➡ fb.com/warszawa.ngo.
Projekt Stołeczne Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych współfinansuje m.st. Warszawa.