Na głównej stronie m.st. Warszawy pojawił się „Niezbędnik aktywnych mieszkańców”. Jest to przygotowany przez Centrum Komunikacji Społecznej, blok informacyjny prezentujący podstawowe narzędzia przydatne każdemu, kto chciałby aktywnie uczestniczyć w życiu miasta.
W internetowej wersji „Niezbędnika” znalazły się sposoby współpracy z warszawskim samorządem podzielone na cztery grupy:
„Chcę działać” – dla osób, które same chcą aktywnie działać i szukają narzędzi lub miejsca, do zrealizowania swoich pomysłów, m.in. poprzez skorzystanie z inicjatywy lokalnej, wsparcia dla organizacji pozarządowych lub wynajmu lokali na krótki okres
„Mam opinię” – dla osób, które chciałyby wyrazić swoje zdanie i mieć wpływ na decyzje dotyczące swojego najbliższego otoczenia, m.in. za pomocą konsultacji społecznych, czy dzielnicowej komisji dialogu społecznego
„Mam pomysł” – dla osób, które chciałyby przedstawić swój pomysł innym mieszkańcom, urzędnikom lub radnym i zdobyć dla niego poparcie, m.in. przez projekty do budżetu partycypacyjnego
„Chcę wiedzieć” – dla osób, które chcą być na bieżąco z decyzjami, które zapadają w ich dzielnicy i mieście, m.in. przez uczestnictwo w sesjach Rad m.st Warszawy i swojej dzielnicy, czy korzystanie z dostępu do informacji publicznej.
Nowy blok porządkuje te informacje poprzez krótki opis każdego narzędzia i odsyłanie użytkownika bezpośrednio do konkretnej strony. Jego celem jest ułatwienie dostępu do wiedzy na temat możliwości współpracy z m.st. Warszawą i zainspirowanie aktywnych osób do skorzystania z dotąd im nieznanych form działania.
Propozycje i uwagi do Niezbędnika można przesyłać na adres: